Schotland! - Reisverslag uit Newton Stewart, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu Schotland! - Reisverslag uit Newton Stewart, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

Schotland!

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

18 Juli 2011 | Verenigd Koninkrijk, Newton Stewart

Vrijdag was dus een rustdag. Keswick is een lerk stadje om te winkelen; het valt wel te merken dat het in het Lake District ligt, want er zijn ongeveer dertig winkels voor Outdoor Sports, en ze hadden allemaal SALE. Heel verlokkelijk allemaal en uiteindelijk ben ik bezweken voor een soft-shell jacket voor de koude dagen die nog gaan komen in Schotland.
Op maandag had de BBC al voorspeld dat vanaf vrijdag het weer únsettled'zou worden. Overdag was er nog niet veel van te merken; 'smiddags regende het een beetje maar dat mocht geen naam hebben. Maar 'savonds ging het zo hard waaien dat ik met toch wel bozorgd maakte over mijn tentje. Toen ik eindelijk in slaap viel stormde het nog steeds, maar toen in om een uur of twee even wakker werd was die wind weg en was het hard gaan regenen. Dat deed het om acht uur 'smorgens ook nog. Toen ik op de hoogtemeter keek zag ik dat ik gedurende de nacht 180 meter was gestegen, zonder dat ik me daar voor had hoeven inspannen.. wat een luxe .. maar niet heus. De depressie was er dus echt en om niet nog een dag in Keswich te blijven pakte ik alles nat in, gebruik makend van tijdeijk iets minder regen.
Toen ik op weg ging kwam de regen natuurlijk in volle hevigheid terug, en ik fietste 20 km door de regen. Uiteindelijk werd het toch droog en zo fietste ik het Lake District uit, wel helemaal nat, op weg naar Carlisle. Er was nog wel tijd voor wat extra, en ik kampeerde 12. km voorbij Carlisle bij Longtown. Toen ik net de tent had opgezet begon het weer te plenzen, en ook toen ik terug kwam van het eten in Longtown. Ook de hele nacht regen, pas de volgende morgen (zaterdag) werd het een beetje droog. Het was wel een dag met veel buien maar de meeste wist ik te ontwijken. De gevolgen van de regen waren duidelijk merkbaar. Vaak lagen er grote plassen in de weilanden, en de rivier de Esk, door Guus Schipper beschreven als een ondiepe rivier, was nu een wilde, brede stroom. De tocht ging nu verder door Schotland. Na een paar km was ik over de grens in Gretna Green, vroeger veel in het nieuws door jonge weggelopen stellen die zich daar lieten trouwen door de smid! Je hoort er nu niets meer over, ik denk dat die faciliteit niet meer bestaat. Verder langs het plaatsje Ruthwell waar de eerste spaarbank ter wereld in 1810 werd opgericht, en waar in de kerk een stenen kruis uit de 7e eeuw staat, langs Caerlaverock Castle naar Dumfries. Een paar km daar voorbij werd ik weer overvallen door een bui, en omdat ik net bij een B&B was besloot ik daar maar te blijven, dan kon alles meteen ook weer drogen.
Dus lekker slapen in Netherfield Farm, terwijl buiten de elementen te keer gingen. De volgende morgen een Schots ontbijt met porridge (ik ben er niet kapot van). Toen ik eenmaal weer onderwg was waren er eerst wat kleine buitjes, maar daarna werd het eigenlijk wel mooi weer. De route ging door Galloway, onder andere langs een Forest Trail, een steenslag weg, voor mij net iets te veel van het goede dat hobbelen, maar de uitzichten waren grandioos. Ik zit nu in de Galloway Arms in Newton Stewart
het verslag te schrijven

  • 18 Juli 2011 - 19:27

    Maggie:

    Gefeliciteerd Jan, dat je in Schotland bent aangekomen. Hoewel het wel af en toe een barre tocht is door die regen begrijp ik dat het ook af en toe heel mooi is.
    In Nederland is het trouwens ook erg nat. Wij hebben net ons opentennistoenooi erop zitten, met veel heen en weer gedraaf van baan naar hal en terug.
    Ik wens je verder nog veel plezier met die Schotten.
    Liefs, Maggie

  • 18 Juli 2011 - 19:45

    Lydia:

    ha jan, het weer zit je dus helemaal niet mee. lijkt me een goede aanschaf in keswick, dat jack. inmiddels wordt voor de komende dagen op de route van de tour de france SNEEUW voorspeld... en in noord-italie zware regenbuien met heftig onweer. nu is het er (ik volg een wandelaar naar rome...) nog heel erg warm. op de balkan heerst een hittegolf, en in nederland is het zwaar k*tweer met echt enorme regenbuien. alleen zaterdag een paar uurtjes zon in uithoorn!

    poes kitty heeft het in utrecht erg naar haar zin, zag ik afgelopen donderdag. haar favorietje plekje is op een kussentje in de erker...

    morgenavond verwacht ik weer 4 duitse fietsers die 10 dagen in nederland fietsten en eerder 2 nachten in mijn B&B logeerden, grootouders met 2 tiener-kleinzonen. ze hebben het niet getroffen met al die regen. verder voor de komende weken nog geen enkele boeking!!!! door het slechte fietsweer, terwijl ik vorig jaar juli vrijwel VOl zat.

  • 18 Juli 2011 - 22:04

    Marja:

    Happy Scotland! Gaaf dat je dat bord kan passeren, he? En wat prettig ook dat het niet onzichtbaar is door de mist. Ja, het kan altijd erger :-)
    Word je niet chagerijnig van al die regen? Het hoort er natuurlijk wel een beetje bij, maar het mag best een beetje minder...
    In de SALE een warm jack gescoord..altijd goed! Als Henk mij kwijt is in een winkel, ben ik meetsal wel te vinden in de koopjeshoek of bij het 50% korting rek.
    Dus Gretna Green was niet overladen met touringcar toeristen? Dat was in de jaren negentig vaak wel het geval. Ik heb zelf ook net zo'n foto van de blacksmith, maar moest wel precies uitmikken dat er geen horde mensen voorlangs liepen.
    Na zoveel ontberingen in je tentje is het je van harte gegund de elementen buiten te kunnen sluiten en te genieten van een 'echt B&B bed'. Toch wel met een whiskietje voor het slapengaan he?
    Wij leven qua weer wel met je mee de laatste dagen. Ook hier zijn de NL vakantiegangers langzaam maar zeker aan het wegspoelen van de campings.

    Leuk trouwens om tegelijk in dit reisverslag over Lydia's B&B ervaringen te lezen. Wil ik tzt nog wel eens meer over horen.

    Maak er nog een mooie rit van en wie weet heb je je soft-shell helemaal niet eens nodig!

  • 19 Juli 2011 - 08:26

    Janneke:

    Hoi Jan. Je bent in Scotland! The home of golf............ ;-) En heerlijke whisky, ga je nog wat proeven onderweg?
    Je reis verloopt voorspoedig zeg. Beetje nat, dat wel. Heel anders dan je vorige trips richting het zuiden!
    Hier in't kikkerland ook bakken met regen gehad en het was ook erg kil voor de maand juli. Ik heb zelfs de verwarming even aangedaan zaterdag. Had met Lia een rondje van 14 km door de stromende regen gelopen. Was doorweekt! Zondag een rondje gegolfd met een collega op de Heelsumse. We hadden geluk met het weer; er trokken wel wat buien langs en het rommelde wat maar van echt onweer en plensbuien is het boven Renkum niet gekomen. In het clubhuis het laatste stukje van The Open gekeken. Maar 4 spelers die onder de par waren gebleven, niet te geloven. Die baan is echt killing. Zou ik wel eens willen spelen (even sparen, greenfee is 150 pond). Ik heb m'n clubs laten re-grippen. Voelt weer helemaal goed! Kon gelukkig de originele grips nog op m'n houten laten zetten. Op m'n ijzers zitten nu de meest recente Taylormade grips. Fikse investering, dus ik blijf nog maar een jaartje met deze set spelen!
    Vanavond is de midzomeravond ladies wedstrijd op Liemeer. Omdat er geen looptraining is, heb ik me maar eens opgegeven. We worden geacht om in het wit te spelen, hahaha. dat zal niet wit blijven want de baan is heeeeeeel nat. Gisteravond nog een balletje geslagen en de modder zat achter m'n oren na een slag van de fairway. Enfin, het idee is leuk en ja, wie verwacht nou dat het weer zo slecht is midden in de zomer...... Ik begreep dat er ook een alternatief-programma is bedacht, we shall see.
    Ik zie op internet dat er bij jou sunny intervals and white clouds zijn? Ik hoop van harte dat 't zo blijft en dat je je reis onder wat betere weersomstandigheden kunt voortzetten. Succes weer de komende kilometers en tot je next report! J

  • 20 Juli 2011 - 16:27

    Sue:

    So you're in Scotland already and not too many more days to be cycling.....................in the rain !!!!!
    Sorry the British weather hasn't been kind to you. I don't think Devon has had as much rain as you or your friends in Holland.
    What can I say...... just keep going. At least you'll be able to boast........' I cycled from Land's End to John o'Groats.' Not many people can say THAT !!!! You deserve a medal !!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Newton Stewart

Jan

Dit jaar fiets ik vanuit Uithoorn naar Zuid-Frankrijk, een land waar ik nog nooit heb gefietst. Onderweg ga ik in Parijs langs om de eerste verjaardag van Olivier te vieren. Arno fiets tot aan Parijs met me mee

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 79514

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

De groene weg naar de Middellandse zee

20 Juni 2014 - 23 Juli 2014

Schotland rond

15 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Naar het zuiden van Frankrijk

30 Juni 2011 - 30 Juli 2011

End to End 2011

08 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Limesroute tot Budapest

15 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

fietsen naar rome

Landen bezocht: