Weer thuis - Reisverslag uit Uithoorn, Nederland van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Uithoorn, Nederland van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

06 Augustus 2011 | Nederland, Uithoorn

Ja, ik ben al weer een tijdje thuis, maar ik heb eerst wat uitgerust voordat ik een einde aan mijn End to End verhaal brei. Het laatste bericht kwam uit Inverness op de terugweg, dus laat ik daar de draad oppakken.
Vanuit Inverness met de trein naar Edinburgh. Nu had ik van te voren voor reservering voor zowel mezelf als voor de fiets gezorgd, maar desondanks was het een hele toestand. Een reservering is wel aardig maar als de plaatsen al zijn ingenomen door anderen ( ja die mensen zonder reservering natuurlijk) dan wordt het toch nog moeilijk. Uiteindelijk toch gelukt, en in Edinburgh heb ik het twee nachten gelogeerd bij de familie Kerr, die ik had ontmoet bij de ferry naar Arran. Heel gezellig.
Zondag ben ik Edinburgh in geweest, o.a. naar het Museum of Scotland, zeer de moeite waard.
Maandag weer in de trein naar Newcastle. Dat ging redelijk snel vergeleken met de vorige twee ritten, in anderhalf uur. Vandaar naar de Ferry Terminal in North Shields was ongeveer 14 km naar het oosten, aan dezelfde kant van de Tyne, had ik al gezien en met behulp van het kompas (geen zon die dag) lukte het prima om daar heen te navigeren. Een ontspannen bootreis, en dinsdagmorgen aankomst in IJmuiden. Vandaar toch maar naar huis gefietst, want andere mogelijkheden om thuis te komen kon ik eigenlijk niet bedenken. Zoals ik al een bij een eerdere reis heb opgemerkt: het reizen is leuk, maar het thuiskomen is ook prettig. Je realiseert je weer wat een luxe een huis voorzien van alle gemakken is, vergeleken met het kleine wereldje van een tent; en dus.. vreugde zowel op reis als bij het thuiskomen!
Voor de mensen die nog wat cijfers willen zien:
Van Lands End naar John o' Groats was in totaal 1951 km verdeeld over 24 fietsdagen, ongeveer 81 km per dag. Daar zitten ook wat kilometers omrijden bij , en heen en weer van camping naar restaurant enz. Totaal vanaf de start in Uithoorn tot aan de thuiskomst was het natuurlijk wat meer, namelijk 2131 kilometer.
Tenslotte evaluatie: schitterende tocht , langs prachtige natuur en cultuur. Ook heb ik weer genoten van de Britse hartelijkheid en gastvrijheid. Behalve in de tweede week was het weer redelijk dwz. droog , maar nooit warm, want er stond steeds een venijnige noordenwind waar ik nogal last van had. Vergeleken met bv. de Limesroute was het zeker zwaarder want op een enkele uitzondering was het altijd klimmmen en dalen. Je hebt er een goede conditie voor nodig en de eerste dagen in Cornwall en Devon, toen mijn benen nog aan het klimmen moesten wennen, waren qua terrein juist de zwaarste.
En volgend jaar? Weet ik nog niet..

Tenslotte:
Veel plezier gehad van
- Al jullie reacties. Heel erg leuk om wat van jullie te horen
- Fietsjack, fietsshirt en tent van de Decathlon
- Netbook. Zonder dat had ik niet veel kunnen schrijven
- Telefoon met gps.
- De routebeschrijving van Guus Schipper. Als was ik het niet eens met zijn voorliefde voor forest tracks, en hij zat er nog als eens naast wat afstanden betreft, hij heeft een mooie route gemaakt.

Niet blij met:
- 4 weken wind uit het noorden
- Erbarmelijke staat van het Britse wegdek: vol gaten, kapotgereden asfalt. De gladde toplaag zoals we die in Nederland hebben bestaat daar uberhaupt niet. Voor fietsers heel onplezierig

  • 06 Augustus 2011 - 14:36

    Hans Van Der Maas:

    All's well that ends well geldt ook voor End to End

  • 08 Augustus 2011 - 18:29

    Iljitsj:

    Hallo Jan, heb intussen ergens gelezen dat er weer en nieuwe generatie van digitale cameras zijn uitgerust met GPS zodat je elke foto precies van tijd en exacte locatie via Google Maps & Google Earth can voorzien

  • 14 Augustus 2011 - 10:56

    Konrad & Mariska:

    Hoi Jan, wij zijn terug van onze eerste tocht A'dam - Regensburg. Erg mooi, met de wind gelukkig de goede kant op en ook nog droog. Volgend jaar wellicht deel 2. Kwamen een Schot tegen waar we een aantal dagen hebben opgetrokken, die op weg was naar Kenia. Te volgen op www.daretoride.co.uk .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Uithoorn

Jan

Dit jaar fiets ik vanuit Uithoorn naar Zuid-Frankrijk, een land waar ik nog nooit heb gefietst. Onderweg ga ik in Parijs langs om de eerste verjaardag van Olivier te vieren. Arno fiets tot aan Parijs met me mee

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 526
Totaal aantal bezoekers 79385

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

De groene weg naar de Middellandse zee

20 Juni 2014 - 23 Juli 2014

Schotland rond

15 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Naar het zuiden van Frankrijk

30 Juni 2011 - 30 Juli 2011

End to End 2011

08 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Limesroute tot Budapest

15 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

fietsen naar rome

Landen bezocht: