weer thuis - Reisverslag uit Uithoorn, Nederland van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu weer thuis - Reisverslag uit Uithoorn, Nederland van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

weer thuis

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

24 Juli 2014 | Nederland, Uithoorn

Ja dat laatste verslag hoort er natuurlijk ook nog bij.
Vanuit Stromness ging de reis vrijdag naar Kirkwall, ook op het mainland van Orkney. Een afstandje van niks 32 km, maar een harde tegenwind maakte het toch nog inspannend. Onderweg een bezoek gebracht aan Maes Howe, een neolitische grafkelder. Helaas mocht er binnen niet worden gefotografeerd, dus jullie moeten het doen met de buitenkant. Vanuit Kirkwall nog even gefietst naar Scapa Flow, de Britse oorlogshaven in de twee wereldoorlogen. In 1919 werd de Duitse vloot die er lag geinterneerd door eigen bemanningen tot zinken gebracht. In 1939 wist een Duitse U-boot er binnen te dringen langs een van de provisorisch met blokschepen afgesloten ingangen, en de 'Royal Oak' te torpederen. Daarna werden op last van Churchill de oostelijke toegangen afgesloten met dammen, een karwei van jaren dat werd uitgevoerd door Italiaanse krijgsgevangenen. Ze bouwden voor zichzelf uit twee Nissen hutten een aandoenlijke kapel die er nog steeds staat.
Nu over de terugreis. Oorspronkelijk was het plan om van Orkney vanuit St Margaret's Hope over te steken naar Gills Bay op het Schotse mainland, vandaar te fietsen naar Wick waar een treinstation is, en dan de volgende dagen per trein naar Newcastle te gaan. Ja, daar zijn minstens twee dagen voor nodig, want zo snel gaat dat niet. Maar op een gegeven moment kwam ik tot een nieuw plan: Vanuit Kirkwall direct per boot naar Aberdeen, en vandaar met de trein naar Newcastle. Via het internet lukte het om dat allemaal te boeken, inclusief reservering voor de fiets in boot en trein met het volgende resultaat: vrijdagnacht om 23.45u vertrek uit Kirkwall, zaterdag om 7 uur 'smorgens in Aberdeen, om 9.45 de sneltrein naar Newcastle en daar arriveren om 14.05. Kijk, dat schiet lekker op. Omdat de boot maar twee keer per week ging moest ik dan nog wel twee dagen doorbrengen in Newcastle, maar daar is genoeg te zien. Dat lukte allemaal wonderwel. Toen ik in Newcastle aankwam leek het wel of ik in een andere klimaatzone was aangeland, want in tegenstelling tot Schotland was het warm en vochtig. Toen ik op weg ging naar de camping in Rowlands Gill kreeg ik dan ook een behoorlijke plensbui over me heen zoals ik in Schotland eigenlijk niet had gehad. Maar ook dat gaat over en uiteindelijk stond ik op het Derwent Caravan Park. Vlakbij was een Italiaans restaurantje waar ik heerlijk heb gegeten, en gedronken waardoor ik toch wel weer verlangen naar Italie voelde opkomen. Maar dat is voor een andere reis.
De rest was eigenlijk standaard, bezoek aan Newcastle, dinsdagmiddag fietsen naar de ferry en inschepen, woensdag aankomen in IJmuiden en fietsen naar Uithoorn. En daarmee was de reis klaar, die in alles aan de verwachtingen heeft voldaan. Eigenlijk best wel goed weer, twee echte regendagen, ,maar over het algemeen droog met soms een (heel kort) buitje. Totaal gefietste km: 1910 km over meestal behoorlijk heuvelachtig terrein en, zoals zo vaak op de kleinere wegen, slecht wegdek. Maar dat mag de pret niet drukken, het was een prachtige en afwisselende tocht die ik iedereen (met een goede fietsconditie) kan aanraden !

• 26 Juli 2014 - 15:15

Fred En Wil:

Geweldig, Jan, wij doen het niet na en houden het bij 40 km per dag.

• 02 September 2014 - 09:40

Andrew:

Hi Jan,

It sounds as if you had a really good time in Bonnie Scotland! Love the photos. I'm a long-distance walker myself. Orkney and the Shetland Isles are both on my 'to do' list. Look forward to more like this. Thanks for the link.

Best wishes,

Andrew

• 30 April 2017 - 02:18

Fanny Bakker:

Hallo.

Bent u de vader van Laurens waar ik vroeger veel mee speelde?
    Ik vroeg me af hoe het nu met hem gaat namelijk.

Groetjes Fanny