Harris en Lewis - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu Harris en Lewis - Reisverslag uit Steòrnabhagh, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

Harris en Lewis

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

07 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Steòrnabhagh

In Uig was een camping vlakbij de veerhaven. De boot ging om 9.45u ( 9 uur aanwezig) dus rustig ontbijten, de tent inpakken en naar de haven. Waren de vorige veerboten vaak niet meer dan veredelde pontjes, de veerboot naar Tarbert op Harris (vaartijd 2 uur) werd toch al een serieuze boot. Lekker rustige overtocht, en om 12 uur in Tarbert. Ik had belsoten die dag ooen rondje om South Harris te maken, daarom eerst naar een camping ten zuiden van Tarbert, daar de spullen afgeladen en de tent opgezet om vervolgens een rondje van 45 km te maken. Het eersten stuk was, ook onder begage, erg zwaar. Tegen de loeinde zuidwester in en voordurend klimmen van 10% of meer.Het landschap was wel spectaculair, erg rotsachtig, bijna een maanlandschap. Maar na 15 km kwam het keerpunt, de wind was nu mee, en de weg een stuk vlakker, dat ging als een zonnetje. Op de camping hadden ze een aantal blackhouses (een soort stenen hutten met plaggendak) staan waarin de kampeerders konden zitten en koken, een leuke formule. Het was wel in de middle of nowhere dus ik kreeg niets mee van de wedstrijd Nedelrland - Costa Rica.
Vandaag ( zondag ) verder naar Stornoway op het eiland Lewis (dat aan Harris vast zit). Eerst weer omhoog, het stuk naar Tarbert, en vandaar verder naar het noorden, gelukkig steeds met de wind in de rug. Toen ik uit Tarbert vertrok hing er zo'n zwarte lucht voor me uit dat ik me afvroeg of het wel verantwoord was om daar in te gaan fietsen. Maar tot mijn verrassing viel er maar een paar minuten regen uit, daarna klaarde het weer op en bleef het de rest van de dag mooi weer. Een mooie tocht door Lewis dat een stuk minder hoog is dan Harris.
Gelukkig lukte het ook nog om een restaurant te vinden, want op Lewis is zondag bijna alles dicht. Sinds twintig jaar varen er, na hevige protesten, op zondag wel veerboten.

Vandaag (maandag) een rondrit gemaakt door Lewis. Inderdaad minder zwaar dan Harris want vlakker. Uiteraard een gedeelte van de rit de wind tegen, maar dat neem je dan maar voor lief. Zonder bagage kan veel.
De tocht kwam o.a. langs Callanish waar drie steencirkels uit het Neolithicum staan. Mooie tocht, mooi (Schots) weer. Het laatste betekent dat het grotendeels droog is, vaak schijnt de zon, en zo nu en dan valt er een buitje van een of twee minuten. Er is heel goed mee te leven. Laat mijn verslag niet de indruk geven dat het steeds slecht weer is hoor, al meld ik het natuurlijk wel als dat het geval is. Tot dusver zijn er maar twee dagen geweest met echte regen, allebei woensdagen. Voor de rest is het weer prima!

  • 07 Juli 2014 - 22:22

    Lydia:

    ha jan!

    ik volg je natuurlijk, maar heb wat problemen met je berichten openen. geen idee hoe het komt . hier is het juist nogal 'droog' geweest, viel in de tuin met kamerplantengietertje niet tegenop te gieten. zaterdag en zondag flinke regenbuien, altijd beter. laurens en katrien zijn druk met het huis en heeeeel blij over je auto te kunnen beschikken, maar blijven voorlopig toch nog even op boven zevenwouden wonen...

  • 08 Juli 2014 - 12:06

    Peter:

    Hallo Jan,
    Bij ons begint de regen nu, vandaag valt het gestaag. dus wees blij dat je nu wat westelijker zit. Leuk je verslag te lezen en de foto's te zien van een karakteristiek landschap. jij bent al 14 dagen onderweg, wij gaan over 14 dagen. Van Jaap nog een paar fiestboekjes geleend o.a. de Elbe Radweg, die gaan we fietsen tussen Dresden en Praag. Fiets nog lekker in het Schotse land, na het zien van je foto,s zeker het overwegen waard. Ik zie je weer de 25ste bij de eerste koorrepetitie
    Groet Peter

  • 08 Juli 2014 - 16:08

    Ruud Rotteveel:

    Hallo Jan,

    Je verslagen zijn prima, het weer soms wel en soms niet. Ik volg je en hoop dat deze fietsoefeningen goed voor je handicap zijn! Misschien tellen ze wel mee en heb je nu een nog lagere handicap!
    Sterkte nog en geniet van deze prachtige omgeving! Groeten,

    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Dit jaar fiets ik vanuit Uithoorn naar Zuid-Frankrijk, een land waar ik nog nooit heb gefietst. Onderweg ga ik in Parijs langs om de eerste verjaardag van Olivier te vieren. Arno fiets tot aan Parijs met me mee

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 7460
Totaal aantal bezoekers 79327

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

De groene weg naar de Middellandse zee

20 Juni 2014 - 23 Juli 2014

Schotland rond

15 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Naar het zuiden van Frankrijk

30 Juni 2011 - 30 Juli 2011

End to End 2011

08 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Limesroute tot Budapest

15 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

fietsen naar rome

Landen bezocht: