Noordwest Schotland - Reisverslag uit Durness, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu Noordwest Schotland - Reisverslag uit Durness, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

Noordwest Schotland

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

12 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Durness

Na al dat avonturen op Harris en Lewis was het tijd om weer naar het Mainland te gaan. Het plan was daar een rustige (dins)dag van te maken. De boot van half drie vanuit Stornoway die na vijven aankomt in Ullapool. Zo gezegd, zo gedaan, een mooie dag, een rustige overtocht. bij aankomst, ja het is toch Schotland, toch weer een paar regendruppels. Vanaf de veerhaven was het nog 6 kilometer naar de camping, en daarin bleek nog een behoorlijke heuvel van 120m te zitten. Op de camping zelf was de receptie al gesloten, en ook het eettentje, en in de verre omtrek was er geen eetgelegenheid tenzij je weer heen en terug over die heuvel naar Ullapool ging. Daar had ik niet zo veel zin in, dus maar de op Harris gekochte instantmaaltijd klaargemaakt (rijst met kipsmaak, smaakte naar niks, met wat wat zout, knoflook en kerrie was er nog wat van te maken), want de noodrantsoenen van de Decathlon waren al eerder aangesproken (goed spul trouwens). Ook waren er weer midges, die had ik op de eilanden helemaal niet gezien, omdat het daar altijd waaide. Nu was het windstil en tegen de avond klaarde het helemaal op. Het in Fort William gekochte midgenetje bewees goede diensten, al ziet het er niet uit.
Woensdag ging de reis verder op het mainland naar Lochinver. Prachtige tocht met mooi weer naar de camping bij Achmelvin aan de zee, een populaire vakantieplaats voor de Schotten.
Donderdag opnieuw een prachtige dag, een tocht langs Loch Assynt naar Scourie. De foto's laten maar gedeeltelijk zien hoe mooi het hier is. Vrijdag ben ik een dag in Scourie blijven staan voor een bezoek aan Handa Island, een vogelreservaat. Tienduizenden vogels zitten daat als in een torenflat op een rots. Schitterende tocht.
Zaterdag weer verder naar Durness, de meest noordelijk gelegen plaats op het Schotse vasteland. Voor de verandering nu eens wat vochtiger weer. Bij vertrek miezerde het een beetje, en tijdens het fietsen hing overal de laaghangende mist. Toch een prachtige tocht langs door gletsjers uitgeslepen komdalen, een landschap gevormd door de ijstijden. Bij aankomst begon het echt te regenen, maar van heel lange duur was dat niet. Het blijft wel grijs, dus echt ander weer.

• 12 Juli 2014 - 21:02

Hans:

mooie selfie met midgenet. Andere foto's zijn ook prachtig. Verhaal leest als: ik kom geen mens tegen. Maar dat zal toch niet zo zijn??

groet
    Hans

• 12 Juli 2014 - 21:21

Marja Fee:

Hele mooie foto's weer Jan! Het blijft toch een fascinerende omgeving. Gelukkig maar dat het niet altijd snertweer is. Ik wens je weer een goed vervolg en hoop je trouwens later dit jaar in levende lijve weer eens te spreken in oktober bij het afscheid van Andrew T.
    Trouwens, dat midgetnetje ziet er best stoer uit!

• 12 Juli 2014 - 21:37

Anke:

Wat een prachtige tocht maak je toch Jan. Een land om je hart aan te verliezen. Mooie orchis. Hebben we trouwens in Nederland ook (de Wadden vooral). Goeie reis verder. Ik beleef veel genoegen aan je verslagen

• 12 Juli 2014 - 21:40

Marianne Swen:

Hallo Jan, Net even tijd genomen om je verslagen te lezen! Je had het over Arran. Je bedoelt toch niet the Aran Islands hè. Ten westen van Ierland. Nee die heten ook Inishsheer, Inismore en Inishmaan. Het is te ver uit je route. Daar zijn we eens geland met de club en waren er touwtrekwedstrijden met de vastelanders............stevige jongemannen met koppen vol ROOD haar. Heel leuke ervaring om dat te zien. Ze werden allemaal keurig gewogen vóór de wedstrijd. Heel serieus.
    In Stornoway moest je de boot hebben die daarvandaan naar Ullapool gaat hè. In Stornoway zijn we een keer geland. Lewis is natturlijk vel malen groter dan het Stornoway schiereilandje. Het is een weids mooi eilanden gebied met heel aardige mensen. Ik ben benieuwd hoe je het in het uiterste noorden vindt. Al die visnetten in het water en prachtige vergezichten! Je zult er wel heel mooie foto`s maken denk ik. Tenminste als je wat zonnige dagen gegund zijn. Ik heb die streek nog op mijn netvlies zitten. Maar voornamelijk de Shetlands waar we in Unst geland zijn. Ronduit schitterend als het mooi weer is. Ik zal voor je duimen dat je die noordkant van Schotland in ieder geval mooi weer hebt.
    Je weet dat vorige week de N-H groep hier is geweest? Gien werd ziek en wij waren toch na haar aan de beurt dus toen hebben we lekker vuurtje gestookt buiten en alle verhalen aan elkaar verteld zodat we weer bij waren. Het regende af en toe zachtjes en dan staken we allemaal even de plu`s op!! Heel apart. Frits maakte er een foto van. Vandaag is Harm en Fake weer de hele dag samen aan het werk geweest voor de powerpointpresentatie voor de jubileumdies in november. Er gaat heel veel tijd in zitten moet ik zeggen maar ze zijn erg enthousiast erover. Vanavond de troostwedstrijd Brazilië- Nederland. Ben benieuwd. Het start om 22.00uur.
    Doe voorzichtig en geniet van de kilometers die je nog gaat maken! Hartelijke groet ook van Harm.Liefs, Marianne

• 15 Juli 2014 - 08:49

Henk Wevers:

Opnieuw onder de indruk van de foto's. Je verslagen doen me watertanden.
    Zijn midgets hetzelfde als knutten waar Nieuwkoop berucht om is? Maar die inmiddels ook in Meerwijk-West getraceerd zijn, om precieser te zijn: in onze tuin.