In Thurso - Reisverslag uit Thurso, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu In Thurso - Reisverslag uit Thurso, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

In Thurso

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Thurso

Inmiddels al weer twee etappers verder. Vanuit Durness naar Bettyhill. Daarvoor moest je eerst helemaal om Loch Eriboll heenrijden. Zoals zoveel Loch's in Schotland is dat een zoutwaterloch dat in verbinding met de zee staat. In Noorwegen heet zoiets gewoon een fjord. Tijdens WWII werd Loch Eriboll gebruikt als oefenterrein voor aanvallen op de Tirpitz, die in een Noors fjord lag. De eerste helft van de dag mooi weer daarna, bij een tocht over de moors toch weer wat motregen. Past wel helemaal bij het beeld van een tocht over zo'n verlaten landschap. Bij aankomst in Bettyhill weer droog. Daar 'savonds de finale van het WK gezien in de bar van het locale hotel.
Gisteren (maandag) vanuit Bettyhill naar Thurso. Niet zo'n lange etappe, maar in het routeboek werd gewaarschuwd dat het een heel moeilijke tocht zou worden omdat steeds riviertjes die uitstroomden op de Atlantische Oceaan moesten worden gekruist, dus.. steeds omlaag en dan weer omhoog. Uiteindelijk viel het best mee, ik had meer last van de wind die zo nu en dan op stormkracht tegen stond. Je kunt wel merken dat ik weer dichter bij de bewoonde wereld ben gekomen. Het landschap verandert, meer weiden en cultuurlandschap, en Thurso heeft zelfs een treinstation! Vanuit Scrabster bij Thurso hoop ik vandaag over te steken naar Orkney. Alleen gisteravond was er een beetje regen, vannacht was het storm, maar vandaag moet het weer goed zijn volgens de BBC weather-app.

• 15 Juli 2014 - 10:56

Marja Fee:

Oef..die foto's zien er wel heeeel erg eenzaam uit. Absoluut prachtig, maar eenzaam. Zelfs geen schaap om tegen aan te blaten...:-)
    Je bikkelt je weg naar Orkney zo te lezen. Ik blijf het een enorme prestatie vinden! Ik associeer de fiets met woon-werk verkeer; niet echt met vakantie...maar ja, dat wist je natuurlijk al.
    Ben benieuwd naar het vervolg..zeker nu de BBC beter weer heeft beloofd. Het is je gegund.

• 15 Juli 2014 - 19:23

Hans:

Jan heeft (niet vermeld) ook nog met zijn kleinzoon geskyped. Praten lukt nog nrt niet, maar blij kijken wel.

• 16 Juli 2014 - 12:58

Akkie En Cor:

Beste Jan,
    We volgen je reis met belangstelling. In het begin herkenden wij nog wel wat plaatsen die wij ook bezocht hebben, maar al een tijdje zijn we die draad kwijt. Heel indrukwekkend, we zijn benieuwd naar je persoonlijke beleving van de natuur en vooral van die door anderen al gememoreerde eenzaamheid en verlatenheid. We wensen je een goede reis verder met mooi weer en wat gezellige mensen af en toe.