In Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu In Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

In Parijs

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

22 Juni 2013 | Frankrijk, Parijs

Zo ben je nog in Belgie en zo ben je in Parijs. Weliswaar niet in 1 dag maar toch nog sneller dan we hadden gedacht. Het vorige verslag kwam uit Aalst. Daar hebben we 'savonds lekker gegeten en gedronken, om het maar eens luxe te doen. De volgende morgen ging de etappe naar Tournai (Doornik) net voor de Franse grens. De eerste 45 km gingen over een fietspad langs de rivier de Dender, dat schoot lekker op! Nadat de route de Dender had verlaten gingen we het heuvelland in ( de zgn. Vlaamse Ardennen) en dat was meteen heel anders fietsen, helling op helling af. Qua afstand was het wel evenveel omhoog als omlaag, maar natuurlijk, helling op gaat veel langzamer dan naar beneden, dus uiteindelijk ben je misschien wel 80% van de tijd aan het klimmen. Omdat het eerste stuk zo lekker snel was gegaan kwamen we toch lekker op tijd aan bij de camping in Tournai.
Daar ontmoetten we twee andere fietsers, vader Ton en zoon Leon, op weg naar Santiago de Compostella.We fietsten er de volgende dag samen mee op, eerst langs de Schelde(!), daarna weer de heuvels in. Uiteindelijk kwamen we uit in Les Rues-des-Vignes in Frankrijk, waar we kampeerden bij Mme Brezner, op het grasveld achter een oude, typisch Franse boerderij. Ze maakte voor ons ook een heerlijke maaltijd klaar, evenals ontbijt.
Onderweg hadden we al de nodige regen gehad, maar 'savonds begon een heftig onweer dat tot diep in de nacht doorging. Toen bleek dat de (grotere) tent niet echt waterdicht meer was. Het bagage gedeelte was wel wat nat geworden. Dat was weer een extra reden om het laatste stuk van de route naar Parijs maar met de trein af te leggen, ook omdat de weersvoorspellingen niet geweldig waren. Andere redenen waren dat we vrijdag in Parijs wilden zijn, en.. dat er tussen Compiegne en Parijs (110 km) geen campings waren. En zo waren we donderdagmiddag, na een korte, maar wel inspannende (en ook wel natte) tocht in St. Quentin, waar Arno en ik de trein namen naar het Gare du Nord. We namen afscheid van Ton en Leon, maar niet voor lang, want vanavond (zaterdag)komen ze logeren in Boulogne-Billancourt.
Wij waren dus donderdag al in Parijs, waar we weer gastvrij werden werden onthaald bij de Lagardes.Ook vrijdag waren we daar welkom. Voorlopig dus even rust van het fietsen.
P.S. Op onze eerste dag kwamen we ook langs Liemeer, en ik zag daar diverse mensen worstelen met de weersomstandigheden tijdens de maandbeker. Vandaag zag ik op op de siten een CBA van -3!
Ik heb bij dit verslag nog een videootje van de eerste dag geplaatst dat een indruk probeert te geven van de omstandigheden.

• 22 Juni 2013 - 13:20

Anke:

Leuk verslag, Jan. Jouw benen zijn heel wat bruiner dan die van Arno. Kan je zien wie onze economie echt omhoog houdt. Toi, toi voor je verdere reis. Anke
    P.S. Hier is het met het weer ook naatje.