In Regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu In Regensburg - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

In Regensburg

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

23 Juli 2010 | Duitsland, Regensburg

Het gaat inderdaad behoorlijk snel zoals jullie wel merken. Ik ben inmiddels na meer dan 1100 km in Regensburg, waarmee het eerste boekje van de limesreeks is afgesloten. Dat jullie al een paar dagen niets van mij hebben gehoord klopt en het ligt een beetje aan de route die ik volg. Op een gegeven moment verlaat de limes de Main en ging vroeger verder als een aarden wal, waarlangs nu niet te fietsen valt. De route loopt daarom door de dalen van de rivieren de Tauber en de Altmühl, door de binnenlanden van Beieren. Ik fiets dus door eindeloze groene dalen en langs kleine dorpjes, met vakwerkhuizen en poorten, maar die zijn allemaal niet voorzien van internet. Pas nu in Regensburg kan ik weer in de stadsbibliotheek jullie reacties lezen (leuk, dan je wel!) en zelf ook weer wat plaatsen. De foto's komen later want cardreader vergeten dom dom dom.
Het weer is tot dusver bijna steeds prachtig geweest. Bij vertrek uit Mainz heb ik een aantal keren moeten schuilen voor de regen, maar tenslotte brak de zon door. Daarna is het steeds prachtig geweest, tot op gisteren (22/7) avond, toen het begon te onweren. Vandaag is het een beetje druilerig, maar omdat ik toch had besloten om een dag in Regensburg te blijven staan is dat niet zo erg. Alleen de was zal niet zo erg drogen.
Een klein minpuntje voor de Duitsers vind ik het slechte wegdek van de laatste dagen. Ze hebben wel miljarden uitgegeven voor het Main-Donau kanaal, waarmee het laatste deel van de Altmühl voorgoed aan gort is geholpen, maar geld voor een fatsoenlijk geasfalteerd fietspad daarlangs kon er toen blijkbaar niet meer af. Het is op z'n hoogst gravel, wat niet eens zo slecht fietst, maar soms ook steenslag of grint, zeker als ze er met een soort ploeg doorheen zijn gegaan om kabels te leggen!
Morgen weer verder irchting Wenen. Daar ben ik van plan een paar dagen te blijven staan. want zoals het er nu uitziet heb ik tijd genoeg, nl nog drie weken.
Ik ben onderweg twee Nederlandse fietsers tegengekomen, Joop en Piet, die in ongeveer de tijd die ik nog heb voor Budapest, bij de Zwarte Zee willen zijn.

Ondertussen ben ik Regensburg in geweest en een van de dingen die ik heb gezien was het golfmuseum ergens onder in 13e eeuwse kelders. Heel interessant met ongelooflijk veel stokken, ballen, posters, cartoons, boeken enz. (www.golf-museum.com).
Topstuk was een golfbal uit 1527 uit Amsterdam. De eigenaar die mij persoonlijk rondleidde. wist mij ook te vertellen dat hij na veertig jaar studie met zekerheid had vastgesteld dat de golfsport in Nederland was ontstaan als sport op het ijs (getuige daarvan de bekende Hollandse winterlandschappen van o.a. Avercamp). Na 1700, aan het einde van de kleine ijstijd was het daar echter verdwenen.

  • 25 Juli 2010 - 07:38

    Truus:

    Hee Jan,

    Wat een mooie ganzen, heel wat beter dan al die ruïnes! Hier is het goed, mijn hele huis staat op zijn kop in verband met de verbouwing, ik word er niet vrolijk van, maar dat zal wel tijdelijk zijn. Ik geef je plantjes braaf water en je geraniums staat nog dapper te bloeien. Nou ja, fiets maar fijn verder en neem, zoals iedereen altijd doet wanneer ie een verre reis maakt, een aapje voor me mee.

    liefs Truus

  • 26 Juli 2010 - 10:01

    Maggie:

    Hallo Jan,
    Wat een mooie foto's allemaal. Ook leuk om je verslag te lezen. Goeie reis verder, Maggie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Dit jaar fiets ik vanuit Uithoorn naar Zuid-Frankrijk, een land waar ik nog nooit heb gefietst. Onderweg ga ik in Parijs langs om de eerste verjaardag van Olivier te vieren. Arno fiets tot aan Parijs met me mee

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 79391

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

De groene weg naar de Middellandse zee

20 Juni 2014 - 23 Juli 2014

Schotland rond

15 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Naar het zuiden van Frankrijk

30 Juni 2011 - 30 Juli 2011

End to End 2011

08 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Limesroute tot Budapest

15 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

fietsen naar rome

Landen bezocht: