In Vindobona - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu In Vindobona - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

In Vindobona

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

31 Juli 2010 | Oostenrijk, Wenen

Gisteren aangekomen in Vindobona, ofwel Wenen. De Fahrrad klinik heeft de fiets duidelijk goedgedaan, niet alleen vanwege het nieuwe achterwiel, hij is ook weer helemaal gesmeerd en afgesteld dus het rijdt weer als een zonnetje. De wind in de rug helpt ook mee.
Eergisteren kwam ik langs Mauthausen, een naam met nog steeds een sinistere klank vanwege het vroegere concentratiekamp waar meer dan 10.000 mensen werden omgebracht. Vele landen hebben hier hun gedenktekens geplaatst.
De laatste dagen ging de tocht vooral door Nibelungengebied. In het vroegmmiddeleeuwse Nibelungenlied wordt een verhaal verteld dat bij Wagner niet voorkomt. Kriemhilde, bij Wagner niet meer dan een zwakke bijfiguur. trouwt met Siegfried die de Nibelungenschat heeft gewonnen. De jaloerse Brunnhilde stookt haar verwanten de Bourgondiers op om Siegfried te doden om zo zelf de schat in het bezit te krijgen.
Kriemhilde is ontroostbaar. 13 jaar later besluit ze met Etzel de koning van de Hunnen te trouwen. Ze reist de Donau af richting Hongarije en in Tulln verloven ze zich, en trouwen in Wenen. Ze krijgen een zoon Ortlieb. (Nu een bekend merk fietstassen)
Kriemhilde zint echter nog steeds op wraak, en nog een aantal jaren later nodigt ze haar verwanten, de Bourgondiers uit, die zich niet laten kennen en op weg gaan naar Hongarije. Maar ze komen geen van alle levend terug.

Op verschillende plaatsen langs de route zijn monumenten die aan het Nibelungenlied herinneren, vooral in de plaatsen die erin worden genoemd, zoals Pochlärn, Melk en Tulln. Vaak is er een Nibelungenbrücke of Strasse.In Melk is een groot klooster dat voorkomt in 'De naam van de roos'.

Eergisteren (vrijdag) werd ik net aan het einde van de etappe overvallen door een hevig onweer. Na twee uur wachten in een restaurant was het nog steeds niet droog en ik was inmiddels een beetje onderkoeld geraakt. Ik besloot daarom maar om niet de tent in de regen te gaan opzetten, maar een B&B op te zoeken. De eerste was meteen raakt, bij Frau Raderer kon ik onderdak krijgen.
Ook de volgende morgen regende het nog steeds dus weer in de regen vertrokkken waarna het langzamerhand droog werd. Onderweg, net voor Wenen werd ik nog weer door een hevige bui overvallen maar daarna bleef het droog.

Vandaag Wenen in geweest o.a naar het Römermuseum en het Kunsthaus (Hundertwasser museum). Morgen nog een dag Wenen en daarna richting Budapest (en misschien nog wat verder, want ik heb veel tijd over).

  • 31 Juli 2010 - 16:31

    Hans:

    Hallo Jan,

    je gaat als een speer.
    Als ik je verhaal over Kriemhilde goed begrijp, moet je in Hongarije oppassen voor wraakzuchtige vrouwen anders kom je niet terug.
    Leuk dat je er allemaal wetenswaardigheden bij schrijft.
    Ik krijg de indruk dat er minder collega-fietsers zijn dan tijdens je Rome-reis. Of vergis ik mij.


  • 02 Augustus 2010 - 14:44

    Joop:

    Jan , Piet en ik hebben een paar keer met je gegeten. Leuke herinnering. Woensdag, 28 juli kwamen we in Boedapest aan. Schitterende stad. Vrijdag teruggevlogen (Wizz vliegmaatsch.) Ik mail je nog wel over het niet doorgaan van de Karpaten.
    Leuk je verslag en foto's te lezen/bekijken. Groet. Joop(Alkmaar)

  • 02 Augustus 2010 - 19:58

    Henriette:

    Hoi Jan,
    Eindelijk een berichtje van mij. We kwamen terug van vakantie en ons internet lag eruit ...... dus een hele week geen mail. Leuk om al je verhalen weer te lezen. Gelukkig doet je fiets het weer 100%. Hoop snel weer je volgende bericht te lezen! Klopt het dat je lotgenoten tegenkomt als bij je trip naar Rome?

    Henriette

  • 04 Augustus 2010 - 12:49

    Akkie En Cor:

    Dag Jan,
    Wat ben je al ver en wat leuk en interessant, al de reisverslagen en foto's. En de geschiedenis van de Ortlieb fietstassen was ook nieuw voor ons. Fijn dat je fiets weer loopt als een zonnetje. We hopen dat het ook met het weer verder geheel voor de wind gaat. Het ga je goed en geniet ervan.
    Groeten, Akkie en Cor

  • 05 Augustus 2010 - 08:44

    Arno:

    Hi Jan,

    Met veel interesse gelezen over het Nibelungen lied. Stéhpanie en ik hebben daarna de Wiki pagina nog eens rustig door genomen. Hum, moet toch echt nog eens een keer een paar vrije avonden vinden voor de opera =)

    Leuk ook dat je veel fotos online gezet hebt. Stéphanie herkende meteen het Kunsthaus.

    Wij zijn inmiddels terug uit Portugal, na onze omzwerving door Lissabon, Sintra, Evora, Crato, Coimbra, Porto en nog wat plaatjes. Was erg de moeite waard; er is daar een hoop te zien, en dankzij het feit dat Portugees toch net weer anders is dan Spaans of Italiaans heb je ook gelijk wat meer een echt "vakantiegevoel".

    Kijk uit naar je volgende verslag =)


    Arno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Dit jaar fiets ik vanuit Uithoorn naar Zuid-Frankrijk, een land waar ik nog nooit heb gefietst. Onderweg ga ik in Parijs langs om de eerste verjaardag van Olivier te vieren. Arno fiets tot aan Parijs met me mee

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 79515

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

De groene weg naar de Middellandse zee

20 Juni 2014 - 23 Juli 2014

Schotland rond

15 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Naar het zuiden van Frankrijk

30 Juni 2011 - 30 Juli 2011

End to End 2011

08 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Limesroute tot Budapest

15 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

fietsen naar rome

Landen bezocht: