Ook even in Spanje - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu Ook even in Spanje - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

Ook even in Spanje

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Juli 2013 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

De tijd hier in St-Jean zit er bijna op. Woensdagavond heb ik in het zogeheten Jai-Alai een wedstrijd Pelote meegemaakt, een soort balspel wat op wel twintig manieren kan worden gespeeld. In dit geval gebeurde dat indoor met een muur aan de linkerkant en de spelers hadden een soort banaan aan hen spelershand (zie de foto's). De regels zijn min of meer die van squash, met twee teams van twee personen, de snelheden die ermee werden bereikt zijn fenomenaal.
Donderdag was hier een markt van locale producten. Vrijdag was de dag van de pas van Roncesvalles. Met Jos en Gerda uit Havelte, die ik hier op de camping heb ontmoet, en die ook zaterdag met de fietsbus teruggaan en met wie ik inmiddels ook al menig glas heb gedronken, vertrokken we omstreeks negen uur voor een tocht van 28 kilometer, over de pas van Alto Ibañeta (1057 m), naar het klooster van Roncesvalles. De locatie is beroemd vanwege het Roelandslied (Roeland zou hier zijn gesneuveld bij de verdediging van de pas voor zijn krijgsheer, Karel de Grote). Prachtige tocht en een waardig sluitstuk van deze fietsvakantie.
'Savonds maakte Gerda een Griekse salade voor ons drieen. Dankzij de gastvrijheid van Cycletours konden we die, vergezeld van een koele rose, aan de tafel opeten!

Vandaag (zaterdag) om 11 uur 'savonds vertrekt de fietsbus naar Nederland. In tegenstelling tot eerder gedane uitspraken hoop ik om 17.30u aan te komen op het Amstelstation.

• 20 Juli 2013 - 21:35

Maggie:

Lieve Jan,
    Wens je een heel goeie en prettige terugreis. Zo je gauw, als wij ook weer terug zijn.
    Gr Maggie