In de Highlands - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu In de Highlands - Reisverslag uit Fort William, Verenigd Koninkrijk van Jan Wouwe - WaarBenJij.nu

In de Highlands

Door: jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

23 Juli 2011 | Verenigd Koninkrijk, Fort William

Inmiddels weer twee fietsdagen met mooi weer achter de rug. Donderdag vertrokken uit Tarbert naar het Noorden terwijl het nog helemaal bewolkt was, maar gaandeweg klaarde het steeds meer op. Even een schrik toen bij het geld uit de muur halen bleek dat de pinpas niet werkte. Gelukkig kon met de creditkaart wel worden gepind, en dus heb ik weer een stapeltje monopolygeld in mijn bezit, want die Schotten geven hun eigen geld uit dat er soms heel vreemd uitziet. Ik denk dat het pinpas probleem komt door communicatieproblemen met Nederland, zal binnenkort nog eens proberen.
De route voerde door Argyll, een streek in Schotland waar veel prehistorische overblijfselen zijn, waarvan enige foto's. Het landschap waar ik doorheen fiets is en blijft fantastisch, zeker nu het weer een beetje meewerkt. Verderop wordt wel weer regen voorspeld geloof ik, maar we nemen het maar zoals het komt.
Het doel op donderdag was Oban. Onderweg bij een parkeerplaats waar ik wat ging eten was ik een Engels gezin tegengekomen (ze boden de eenzame fietser een kopje koffie aan) dat daar ook heen ging en me precies op de hoogte kon brengen van de campingsituatie ter plaatse, een hele geruststelling, na de teleurstellende ervaring in Tarbert. Dankzij die informatie en met de GPS kon ik feilloos naar de goede camping fietsen (de andere was trouwens vol).
Vrijdag verder naar Fort William, ook al een plaats waar ik vroeger (ik heb besloten dat het 39 jaar geleden was) geweest ben. Het was opnieuw een prachtige route langs verschillende loch's, en oude kastelen. Een bekende plek voor mij was Ballachulish, de ingang van Loch Leven,. Vroeger was daar een pontje, maar tegenwoordig is er een brug. Ik dronk er thee in het clubhius van de golfclub Dragons Tooth. Zo kwam ik in Fort William waar het nog een puzzel was om de camping te vinden. Het fietspad dat de Schotten zo vriendelijk waren geweest aan te leggen kwam uit op een brug, maar de helling (ramp) waarmee verder kon worden gefietst was gesloten en het enige alternatief waren 'steps'. Een echte "ramp" dus: bagage van de fiets en alles de trappen opsjouwen!. Uiteindelijk kwam ik toch bij de camping die ongeveer op dezelfde lokatie lijkt te liggen als die van 39 jaar geleden (uitzicht op Ben Nevis en de waterkrachtcentrale, langs de rivier de Lochy), maar daar verder in niets meer op lijkt. De camping ligt ook dichtbij Neptune's Staircase, een serie van zeven(!) achtereenvolgende sluizen om het hoogteverschil tussen het Caledonian Canal en Loch Lochy te overbruggen. Ik at ernaast in Neptune's Restaurant. Bij inchecken op de camping hoorde ik, net als in Oban, dat er twee Nederlandse dames een dag voor mij uit ook aan End to End bezig zijn. Ik zal geen moeite doen om ze in te halen, want ten eerste willen zij het in drie weken doen en ik in vier, en ten tweede houd ik vandaag (zaterdag) een rustdag in Fort William, want daar was ik wel weer aan toe.
Met mij gaat het overigens goed hoor. Zowel fysiek als mentaal zijn er geen problemen. Ik voel wel eens wat aan mijn knie, want met het klimmen komt daar naturlijk een behoorlijke belasting op te staan. Soms heb ik wel even een dipje als het weer wat minder is, of als aan het einde van de dag de camping maar niet te vinden is, maar dat gaat altijd over. Ik zit overigens dit verslag te schrijven in de Laundry Room van de camping want dat is de WiFi-plek. Straks ga ik even de stad in, en morgen is het weer fietsen geblazen. De komende twee etappes naar Inverness zijn niet erg lang (elk in de 50 km) , maar bevatten wel forse klimmen, de tweede dag een klim van 10 km, de zwaarste van de hele tocht. Er is dus nog heel wat te doen. Het weer is hier nog steeds goed al is het 'smorgens wel behoorlijk koud. Handschoenen zouden best van pas komen!
Tenslotte nog even een update van de cijfers: na 19 fietsdagen staat het totaal op 1606 km.

  • 23 Juli 2011 - 10:20

    Anke:

    Daar ben ik dan toch nog even, Jan. Fijn dat je mijn vraag hebt beantwoord. Ik ben weer gerustgesteld. Dit Schotland-verslag roept ook weer veel herinneringen in me op. Ik wens je nog veel genieten en een goede afloop.

  • 23 Juli 2011 - 16:08

    Cor En Akkie:

    Beste Jan,
    We hebben je fietstocht aan de hand van je verslagen en foto's met veel belangstelling gevolgd. Dapper zo'n lange tocht onder dikwijls moeilijke omstandigheden. Dit reisverslag roept evenals bij Anke ook bij ons mooie herinneringen op (o.a. Oban). Een paar jaar geleden, maar wel per auto. We wensen je verder een goede voortzetting van je reis, sterkte bij het klimmen. En zoals we aan het begin aan je mailden: als je het End bereikt hebt, ben je wat ons betreft Jan de Grootste.

  • 23 Juli 2011 - 18:39

    Lydia:

    ha jan, ik had al een rechtstreeks verslag van je via skype vrijdagavond, van die camping in fort william - zonder twijfel dezelfde als 39 jaar geleden! maar nu met nette douches en toiletten (in plaats van de uit sloophout en oude deuren bestaande voorzieningen toen...) en... een laundry room, van waaruit je wifi-verbinding had - ik weet nog dat we de volgende dag toch maar verhuisd zijn naar de duurdere aanpalende camping, met 'echte' douches, en... een laundry room, waar we een wasmachine vol met van een week of zoiets, kleding wasten - wat een luxe destijds! aha, de pont uit je beschrijving herinner ik me ook nog! toen zei de skipper al dat er een brug ging komen, 'in the future'.

    lees net op internet dat amy winehouse dood in haar appartement is aangetroffen... het bericht is door de politie bevestigd. inmiddels staat het op veel internetmedia boven het verbijsterende nieuws over de tientallen doden in oslo en omgeving, door een noor, die met 6000 kilo kunstmest een bom maakte en er het halve regeringscentrum van oslo mee opblies en vervolgens anderhalf uur later, tijdens een jongerenconferentie op een eilandje 85 jonge mensen doodschoot. mijn verstand staat erbij stil.

    'jan de grootste', wat een absoluut toepasselijke opmerking van cor en akkie. hearhear!

    succes met de laatste etappe(s) - en tot spoedig ziens in uithoorn.


  • 24 Juli 2011 - 11:15

    Janneke:

    Hello Jan. Weer zo'n mooi verslag van het vervolg van je reis. En weer omlijst door prachtige plaatjes. Ik hoop dat je echt wat rust hebt kunnen pakken tijdens je day off ........ Een uurtje in de zon liggen is er waarschijnlijk niet bij ;-( Ik zie op the weather news dat de minimum temperaturen bij jou serieus laag zijn, brrrrrr.
    In je verslag lees ik veel plaatsnamen die ik de golfmannen ook steeds hoor noemen als ze weer eens naar hun geliefde Schotland gaan om een balletje te slaan. Ik heb inmiddels de kaart er maar eens bijgehaald om een beetje te kunnen volgen waar je bent/fietst.
    Hier vandaag weer een natte boel. Er hangt een mega-bui schuin over Nederland en die schuift nauwelijks op. Geen goed begin van mijn vakantie (lekker in eigen land......). Enfin, dan ga ik me zo maar even nuttig maken en een kast uitmesten of zo iets dergelijks.
    Aanstaande vrijdag komt Jet een dagje bij mij. Plan is te gaan hardlopen en golfen (jaja, we pakken het meteen grondig aan). Ik heb jouw lidcode even misbruikt voor het online boeken van een starttijd, hope you don't mind?
    Oja, en tijdens de ladies wedstrijd van afgelopen dinsdag was ik getuige van een hole-in-one door Tineke Hendriks, heel bijzonder. Mede dankzij dat geweldige shot wonnen we de wedstrijd en veel bubbels vloeiden die avond ......... En onze witte outfits zijn redelijk wit gebleven hoewel de Bovenlandse een behoorlijke modderpoel was/is.
    Vandaag zit je dus al weer op je fiets op weg naar Inverness. Kom je ook nog langs Pitlochry? (heeft een schitterende golfcourse). Goed vervolg van je reis en tot je volgende verslag maar weer. J

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Fort William

Jan

Dit jaar fiets ik vanuit Uithoorn naar Zuid-Frankrijk, een land waar ik nog nooit heb gefietst. Onderweg ga ik in Parijs langs om de eerste verjaardag van Olivier te vieren. Arno fiets tot aan Parijs met me mee

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 79317

Voorgaande reizen:

28 Juni 2017 - 29 Juli 2017

De groene weg naar de Middellandse zee

20 Juni 2014 - 23 Juli 2014

Schotland rond

15 Juni 2013 - 21 Juli 2013

Naar het zuiden van Frankrijk

30 Juni 2011 - 30 Juli 2011

End to End 2011

08 Juli 2010 - 15 Augustus 2010

Limesroute tot Budapest

15 Juni 2009 - 02 Augustus 2009

fietsen naar rome

Landen bezocht: